A közelgő Köztestületi Napok alkalmából részletek adunk közre a közforgalmú gyógyszertárakkal kapcsolatos kormányjelentésből. Tesszük ezt azért, mert ennek ismerete nemcsak a szakmai és szakmapolitikai vezetők, hanem a gyógyszerészek számára is fontos lehet.
ÖsszeállÃtásunk második részében a jelentés II. fejezetével, a 2010-ben bevezetett intézkedésekkel, illetve azok „finomhangolásaival” foglalkozunk.
Â
A jelentés II. fejezetének 1. pontja sorra veszi a 2010-ben bevezetett jelentÅ‘sebb jogszabály módosÃtásokat:
II. 1. 1. A módosÃtott Gyftv. fÅ‘szabályként kimondta, hogy 2011. január 1-ig új közforgalmú gyógyszertár nem létesÃthet Å‘ olyan településen, ahol már működött közforgalmú gyógyszertár. A létesÃtési moratóriumhoz fúziós moratórium is kapcsolódott.
II. 1. 2. Az új gyógyszertárak létesÃtésével kapcsolatos szabályrendszer: elsÅ‘sorban pályázati, pályáztatási rendszeren alapuló létesÃtési szabályok 2011. január 1-jétÅ‘l jelentek meg a Gyftv-ben. Ekkor a gyógyszertárat működtetÅ‘ társasági forma tulajdonlási szerkezet e tekintetében is koncepcionális váltásra került sor, az Országgyűlés már akkor lefektette a többségi gyógyszerészi tulajdonlás alapjait, amelyet fokozatosan kÃvánt bevezetni 2017. január 1-jei végsÅ‘ határidÅ‘vel.
II. 1. 3. A jelentés megfogalmazza az új gyógyszertárak létesÃtésének demográfiai és geográfiai kritériumait is.
II. 1. 4. Meghatározza az országos pályázat rendjét: részletesen rögzÃti a pályázat kiÃrásának feltételeit. Az elbÃrálás általános elve, hogy a magasabb szintű szolgáltatást nyújtót részesÃti elÅ‘nybe.
II. 1. 5. A gyógyszerészi tulajdonlással kapcsolatban a következÅ‘ket állapÃtja meg: A 2011. január 1-jei törvénymódosÃtás változást hozott a tulajdonlási viszonyok tekintetében, amelynek keretében – megfelelÅ‘ átmeneti idÅ‘ és átmeneti szabályok biztosÃtásával – elÅ‘Ãrásra került a gyógyszerészi többségi tulajdon. Eszerint közforgalmú gyógyszertárat gazdasági társaság akkor működtethet, ha a működtetett gyógyszertár szakmai vezetését ellátó személyi jogos gyógyszerész vagy a személyi jogos gyógyszerész és a gyógyszertárban alkalmazott gyógyszerészek tulajdoni hányada együttesen a gyógyszertárat működtetÅ‘ vállalkozásban meghaladja az 50%-ot. Ezt új gyógyszertáraknak, illetve a már működÅ‘ gyógyszertárak esetén az azt működtetÅ‘ gazdasági társaság tulajdonosi szerkezetének változásakor 2014. január 1-ig 25%-ot meghaladó, azt követÅ‘en 50%-ot meghaladó hányaddal kell biztosÃtania. Azon már működÅ‘ társaságoknak, amelyek tulajdonosi szerkezete nem változik 2014. január 1-jéig a 25%-ot meghaladó, 2017. január 1-jéig az 50%-ot meghaladó tulajdoni hányadot kell biztosÃtani.Â
II. 1. 6. Fontos szabályként került meghatározásra, hogy a közforgalmú gyógyszertárat működtetÅ‘ gazdasági társaság ügyvezetését, képviseletét az adott gyógyszertár vonatkozásában a személyi joggal rendelkezÅ‘ gyógyszerész önállóan látja el. A törvény rögzÃtette a személyi jogos gyógyszerész kizárólagos szakmai menedzsment jogai t is. Ennek megfelelÅ‘en a személyi joggal rendelkezÅ‘ gyógyszertárvezetÅ‘ felelÅ‘s a gyógyszertárban folyó szakmai munka felügyeletéért . A törvényi módosÃtások garantálják, hogy a gyógyszertárat működtetÅ‘ gazdasági társaság legfÅ‘bb szerve (tagok gyűlése, taggyűlés, közgyűlés) kizárólag a személyi jogos gyógyszerész igenlÅ‘ szavazatával hozhat döntést a gyógyszertár szakmai vezetésével, irányÃtásával és a közfinanszÃrozással kapcsolatos szakmai kérdésekben, Ãgy a gyógyszertári termékkör kialakÃtására, a gyógyszerek beszerzésére, készletezésére, eltartására, kiadására, a gyógyszerekkel kapcsolatos betegtájékoztatási és kereskedelmi gyakorlatra vonatkozó tevékenységre, a gyógyszertárba n szakellátási feladatokat ellátó személyek foglalkoztatására, valamint a közfinanszÃrozási szerzÅ‘dések megkötésére és módosÃtására vonatkozóan.
II. 1. 7. Összefonódások és új láncok kialakulásának tilalma: RögzÃtésre került az is, hogy nem valósÃtható meg olyan összefonódás, amelynek eredményeképpen négynél több gyógyszertár kerülne az adott vállalkozás vagy vállalkozáscsoport közvetlen vagy közvetett irányÃtása alá, továbbá nem valósÃtható meg olyan összefonódás sem, amelynek következményeként húszezer lélekszám alatti településen három vagy annál több gyógyszertár kerülne az adott vállalkozás vagy vállalkozáscsoport közvetlen vagy közvetett irányÃtása alá.
II. 1. 8. A jelentés megjegyzi, a 2011. január 1-jétÅ‘l új pillérekre épülÅ‘ gyógyszertár létesÃtési szabályozás az idÅ‘közben felmerült jogalkalmazói, eljárási és szakmai problémák kezelése érdekében további pontosÃtásra, finomhangolásra került az elmúlt 3 évben, amelyeket részletesen közöl.
Â
A II. fejezet 2. pontja a deliberalizációs intézkedésekkel kapcsolatos megjegyzéseket tartalmazza, illetve ezen intézkedéseket összeveti össze az uniós szabályozással. MegállapÃtja, hogy a változások ellenzÅ‘i szerint a 2010-ben bevezetett változások ellentétes irányúak a 2006-os liberalizációval, ezért fontosnak tarja felhÃvni a figyelmet arra, hogy 2010 óta Magyarországon az eredeti működési modell helyreállÃtása valósul meg. Kiemeli, hogy a magyarországi szabályozás keretében a szükséges és elfogadható mértékű piacnyitási, liberalizációs lépések már 2006 elÅ‘tt megtörténtek. A gyógyszerészi tulajdoni követelményével kapcsolatban megállapÃtja, hogy Magyarországon 1995 óta folyamatos volt a közvetlen lakossági gyógyszerellátás gyógyszerészi, szakmai korlátozásokkal történÅ‘ üzleti alapokra helyezése. A magyar jogalkotó – felismerve a gyógyszerész szakmai irányÃtás tulajdonviszonyokban történÅ‘ garantálásának szükségességét – már 1995-ben elÅ‘irányozta a 25%-ot meghaladó gyógyszerészi tulajdonhányad követelményét 1999. szeptember 1-jei határidÅ‘vel, és már 2000-ben elÅ‘Ãrta a többségi gyógyszerészi tulajdonlás követelményét 2006-ig tartó felkészülési idÅ‘vel. Ebben az organikus fejlÅ‘désben jelentett törést és visszalépést a 2006-os határidÅ‘ letelte elÅ‘tt 2 nappal bevezetett liberalizáció, amely semmiképpen nem fogható fel a magyar gyógyszertári rendszer fejlÅ‘désébe illeszkedÅ‘ eseményként. Hozzáteszi, 2014. szeptember 25-én az Európai Bizottság levelében kérdéseket tett fel a gyógyszertári tulajdonrendezéssel kapcsolatban.
Â
A II. fejezet 3. pontja a gyógyszerészek tulajdonnövelését támogató intézkedéseivel foglalkozik. Tekintettel arra, hogy a gyógyszertárakban a gyógyszerészi tulajdonnak 2014. január 1-ig meg kellett haladnia a 25%-ot és 2017. január 1-ig meg kell haladnia az 50%-ot, a gyógyszerészeket olyan helyzetbe kell hozni, hogy lehetÅ‘ségük legyen megfizetni a megvásárolandó tulajdoni részesedésért a nem szakmai befektetÅ‘kkel piaci alapon kialkudott vételárat. Ehhez nyújt segÃtséget a Patika Hitelprogram és a Patika TÅ‘keprogram. Megjegyzi, a magas szintű gyógyszerellátás szempontjából az a legelÅ‘nyösebb, ha a gyógyszertári vállalkozásokban minél nagyobb a többségi gyógyszerészi tulajdon aránya is. Ezért abban az esetben, ha a gyógyszertári vállalkozás tulajdonrészesedését valamely tag értékesÃteni kÃvánja, egy elÅ‘vásárlási és a gyógyszerészek tulajdonhoz jutását támogató pályázati rendszer alkalmazására kerül sor. A továbbiakban a Patika Hitelprogramot és a Patika TÅ‘keprogramot részletezi.
II. 3. 1. A Patika Hitelprogrammal kapcsolatban részletesen szabályozza a hitelfelvétel körülményeit. Ennek jogszabályi kereteit a közforgalmú gyógyszertárakban a gyógyszerészi tulajdonarány növelésének elÅ‘segÃtésérÅ‘l szóló 212/2013. Korm. rendelet határozza meg.  A hitel az MFB által refinanszÃrozott hitel, melyet a kereskedelmi banki hálózaton keresztül lehet igénybe venni a Gyftv. alapján megjelölt gyógyszerészeknek. A Patika Hitelprogram keretében eddig három hitel folyósÃtására került sor, de a jelentÅ‘sebb igénybevételre a 2017-es többségi gyógyszerészi tulajdoni határid Å‘ elÅ‘tt lehet számÃtani. Ugyanakkor vizsgálatot igényel, hogy a hitelfolyósÃtás ügyfélbarát jellegét tekintve van-e lehetÅ‘ség további elÅ‘relépésre.
II. 3. 2. A Patika TÅ‘keprogrammal kapcsolatban megjegyzi, a közforgalmú gyógyszertárakban a többségi gyógyszerészi tulajdon elÅ‘segÃtését nem csak a 212/2013. Korm. rendeletben szabályozott Patika Hitelprogram szolgálja. Indokolt volt megteremteni annak a lehetÅ‘ségét is, hogy a gyógyszertárakat működtetÅ‘ vállalkozás megfelelÅ‘ tulajdonhányadát más kedvezÅ‘ feltételek mellett is megvásárolhassa a gyógyszerész. Ilyen lehetÅ‘ség a tÅ‘kebefektetési társaság általi ideiglenes tulajdonszerzés és az érintett tulajdonhányad kivásárlása egy késÅ‘bbi idÅ‘pontban a gyógyszerész által. Ennek lényege, hogy a patikaalap a kedvezményezett gyógyszerész érdekében tulajdonrészt szerez, melyet a vásárlás pillanatában meghatározott módon és ütemben kivásárlás útján ad át a gyógyszerésznek. A patikaalap a személyi jogos gyógyszerész kezdeményezésére vásárol tulajdont.
III. 3. 3. A jelentés szabályozza az elÅ‘vásárlási jog kérdéskörét is. 2013 . július 6-án hatályba lépett a Gyftv. 83/A . § (7) bekezdése, mely szerint a gyógyszertár i tulajdonhányad értékesÃtése estén elÅ‘vásárlási joga van a törvényben meghatározott gyógyszerészeknek és az államnak. A törvényi rendelkezések célja a közforgalmú gyógyszertárakban a gyógyszerészi tulajdon növelése a törvényi tulajdoni minimumon túl, Ãgy a szakmai irányÃtás, ezáltal a magas szÃnvonalú gyógyszertári szolgáltatások biztosÃtása.  ElÅ‘vásárlási jogát az állam eddig nem gyakorolta.
Â
MGYK