2019 február 9-én indul az Európai GyógyszerazonosÃtási Rendszer, mely naptól kezdve egyetlen olyan vényköteles gyógyszer sem szabadÃtható fel a gyógyszergyárakban, mely nem rendelkezik úgynevezett egyedi azonosÃtóval.  Az európai szinten kiépült informatikai rendszer segÃtségével az ország bármely patikájában ellenÅ‘rizhetÅ‘ lesz az adott kód. A teljes gyógyszer-ellátási lánc szerepelÅ‘inek részvételével, a hazai rendszer kiépÃtését felügyelÅ‘ HUMVO Nonprofit Zrt. vezetÅ‘i „nyÃlt napot” tartottak a fejlesztés eddigi eredményeinek bemutatásáról: a rendszer működÅ‘képes, a legnagyobb feladat most a gyógyszerészek csatlakoztatása.
A 2019. február 9-étÅ‘l alkalmazandó uniós jogszabály rendelkezései alapján, a hamisÃtott gyógyszerek jogszerű ellátási láncba való bekerülésének megakadályozása érdekében az emberi felhasználásra szánt gyógyszerek csomagolásán ún. egyedi azonosÃtóval jelölik a gyógyszereket. Annak ellenére, hogy Magyarországon a gyógyszerellátás biztonsága nem megkérdÅ‘jelezhetÅ‘, az EU döntése értelmében itthon is bevezetésre kerül 2019. februárjától az egész unióra kiterjedÅ‘ gyógyszer azonosÃtási rendszer.
A rendszer kiépÃtésével kapcsolatos feladatokat az európai jogalkotó az ellátási lánc szereplÅ‘ire, elsÅ‘sorban a gyártókra, a forgalmazókra, a nagykereskedÅ‘kre, és a gyógyszerészekre telepÃtette, de adott feladatot a nemzeti jogalkotóknak és a gyógyszerügyi hatóságnak is.
A nyÃlt napon, prof. Dr. Horváth Ildikó egészségügyi államtitkár prof. Dr. Kásler Miklós emberi erÅ‘forrásokért felelÅ‘s miniszter nevében is köszönetet mondott HUMVO eddigi tevékenységéért. Mint fogalmazott: “A HUMVO koordinálása mellett olyan felkészülés zajlott, amely lehetÅ‘vé tette a zökkenÅ‘mentes átállást. A legális láncban gyakorlatilag eddig sem volt valós esély arra, hogy hamis gyógyszer kerüljön a rendszerbe, de a mostani átalakÃtással ez tovább javulhat. A gyógyszerbiztonság olyan kincsünk, melyre vigyáznunk kell és a mostani fejlesztés talán abban is segÃthet közvetett módon, hogy csökkenjen az illegális készÃtményeket ellenÅ‘rizetlen forrásból beszerzÅ‘ betegek száma, amely jelenleg 7% körül mozog a felmérések szerint.”
Az uniós jogszabály alapján az Adattároló Rendszer létrehozása és kezelése a biztonsági elemekkel ellátott gyógyszerek gyártói- és forgalombahozatali engedélyeinek jogosultjai által létesÃtett nonprofit jogi személy, Magyarországon a HUMVO Nonprofit Zrt. feladata.
A HUMVO e kötelezettség teljesÃtése érdekében szerzÅ‘déseket köt a gyógyszerek forgalmazóival, akik szolgáltatási dÃjat fizetve fenntartják a rendszert. A HUMVO az érintettek által megkötendÅ‘ végfelhasználói szerzÅ‘dés értelmében hozzáférést biztosÃt a magyar Adattároló Rendszerhez elsÅ‘sorban a gyógyszerészeknek és a nagykereskedÅ‘knek, akik mint a rendszer végfelhasználói ellenÅ‘rizni fogják a kódokat, és amennyiben mindent rendben találnak, deaktiválják a kódokat, és kiadják az adott gyógyszert a betegnek. E művelet a másodperc töredéke alatt lezajlik, Ãgy a betegellátást nem fogja akadályozni.
A HUMVO vezetÅ‘i, az éles indulás elÅ‘tt 3 héttel „nyÃlt nap” keretében mutatták be a fejlesztés eddigi eredményeit, és kihelyezett ügyfélszolgálattal várták a rendszer végfelhasználóit, elsÅ‘sorban a gyógyszerészeket, ezzel is támogatva a patikusok csatlakozási folyamatát.
A HUMVO által felállÃtott és üzemeltetett Adattároló Rendszer technikai értelemben éles üzemben működik 2018. július 10-e óta, ezen a napon történt meg a magyar Adattároló Rendszer éles informatikai összekapcsolása a központi európai adatbázissal (ún. EU hub-bal). EttÅ‘l az idÅ‘ponttól a magyar piacon elérhetÅ‘ gyógyszerek forgalmazói képesek továbbÃtani a szerializált termékek adatait a magyar Adattároló Rendszerbe.
A gyógyszer egyedi azonosÃtóját tartalmazó kód hosszú utat tesz meg, mÃg az adott ország adattárházába ér. Az egyedi kódot az egyes gyógyszergyárak IT rendszere generálja, a gyártósoron rányomtatják a dobozokra, amit megfelelÅ‘ ellenÅ‘rzés után a cégek visszamentenek a saját rendszerükbe, majd innen felküldik az Európai Gyógyszer-verifikáció Szervezet (EMVO) adattárházába, az EU HUB-ba, amely lényegében egy routerként működik a nemzeti adattárak felé.
A hazai gyártóknak ugyanakkor mindez hatalmas kiadást jelent, csak egy-egy megfelelő nyomtatósor beszerzése 100 millió forintos tétel, összességében a becslések szerint az egyszeri beruházási költsége elérheti a 20 milliárd forintot is.
A HUMVO finanszÃrozása már összetettebb kérdés: lényegében a Magyarországon piacon lévÅ‘ forgalomba hozatali engedély tulajdonosok (számuk nagyságrendileg 250 köré tehetÅ‘) finanszÃrozzák a rendszert.
A HUMVO Igazgatóságának Elnöke, Dr. Illés Zsuzsanna, a szakmai nap kapcsán kifejtette: „Példaértékű az az öszefogás, mely e projekt megvalósÃtása érdekében létrejött a gyógyszerelltásban részt vevÅ‘ valamennyi szereplÅ‘ között! Ez alkalommal is szerettünk volna alkalmat adni az érintetteknek, legyen szó gyógyszertárakról, egészségügyi intézményekrÅ‘l, forgalomba hozatali engedélyek tulajdonosairól, nagykereskedÅ‘krÅ‘l, hogy személyesen is feltegyék kérdéseiket, mi pedig válaszoljunk azokra. Kifejezetten sok érdeklÅ‘dÅ‘ jött ma el hozzánk, de összességében azt mondhatom, mindenkinek megnyugtató választ tudtunk adni, és elÅ‘re láthatóan fennakadás nélkül tud majd elindulni a rendszer február 9-én. A mi feladatunk az, hogy a betegek – és lehetÅ‘ség szerint a gyógyszerészek – szinte semmilyen változást ne érzékeljenek!”
A HUMVO mostani legfÅ‘bb kihÃvása, hogy valamennyi végfelhasználóval, elsÅ‘sorban a több mint 2000 gyógyszerésszel szerzÅ‘djön, és csatlakoztassa Å‘ket a hazai rendszerhez. Jelenleg az utolsó fázisban tart a rendszer elindÃtása, vagyis ezekben a napokban kell a HUMVO-val minden egyes gyógyszertárnak, kórháznak, és nagykereskedÅ‘nek szerzÅ‘dést kötnie, ezzel párhuzamosan interfészt kellett kiépÃteniük, mely képes csatlakozni a rendszerhez, 2019 február 9-én pedig élesben indulhat a rendszer.