A Kossuth Rádió "Jó reggelt, Magyarország!" cÃmű, február 22-i műsorában dr. Hankó Zoltánt kérdezték a megújult gyógyszerészképzésrÅ‘l.
A beszélgetés itt hallható:
https://mediaklikk.hu/radio-lejatszo-kossuth/?date=2021-02-22_06-00-00&enddate=2021-02-22_09-10-00&ch=mr1 (8 óra 17 perctől)
A beszélgetés leirata itt olvasható:
Új irányelvek alapján újulhat meg a hazai gyógyszerészképzés az egészségtudományi egyetemeken
Mv: Új irányelvek alapján újulhat meg a hazai gyógyszerészképzés az egészségtudományi egyetemeken. A Magyar Rektori Konferencia Orvos- és Egészségtudományi Bizottságán keresztül a Magyar Gyógyszerészeti Kamara és négy szaktudományi kar közös javaslatcsomagot juttatott el az Innovációs és Technológiai Minisztériumnak. Hankó Zoltánnal Czinege Levente beszélgetett.
R: Milyen irányelvek alapján szükséges megújÃtani a képzést?
Hankó Zoltán, elnök, Magyar Gyógyszerészi Kamara: Hadd kezdjem azzal, hogy tavaly Å‘sszel kapott a gyógyszerész szakma felkérést az Innovációs és Technológiai Minisztériumtól a rektori konferencián keresztül, hogy a gyógyszerkérdés, képzés és kimeneti követelményeit gondoljuk újra. Nézzük meg, hogy az elmúlt hat-hét évben, ami képzési és kimeneti követelmények hatályban voltak, abban mit, hogy, milyen módon kell módosÃtani. És ezt a módosÃtást, pontosabban erre a javaslatot a négy gyógyszerészképzÅ‘ hely és a kamara elvégezte.
R: Mi tudható arról a javaslatcsomagról, amelyben ezt a megújulást tárgyalják?
Hankó Zoltán: Az egyetemi képzés során rögzÃteni kell azt, hogy a végzéskor a diplomás gyógyszerésznek milyen ismeretekkel, tudással kell rendelkeznie, milyen képességek birtokában kell lennie, milyen legyen az attitűdje a szakmájához, a szakma végzéséhez, és ugye milyen autonóm szakember személyiséggé válhasson az ötéves képzést követÅ‘en. Ezek figyelembe vételével kell a képzés során egyértelműsÃteni, hogy milyen tárgyakat, milyen óraszámmal, és milyen kreditpontot elérve lehet a fiataloknak tanÃtani.
R: Hogyan csoportosÃthatóak majd az új tantárgyak?
Hankó Zoltán: Nagy újÃtás a korábbiakhoz képest, hogy elsÅ‘sorban kompetenciában kezdtünk el gondolkodni, és azt próbáltuk meg megnézni, hogy a különféle szakterületeken, hogyha elhelyezkedik a gyógyszerész, tehát elmegy közforgalmú gyógyszertárba, kórházba, klinikára, vagy az iparba dolgozni, a hatósághoz, vagy valamilyen kutatói munkakörben helyezkedik el, hogy ezekben a különbözÅ‘ munkakörökben neki milyen tudással, milyen ismeretekkel, milyen képességekkel, attitűddel kell rendelkeznie. Ezekhez a különféle munkahelyi elvárásokhoz, követelményekhez próbáltuk meg igazÃtani mindazt a szempontrendszert, amit végül megfogalmaztunk a képzési és kimeneti követelményekbe. Tekintettel arra, hogy maga a gyógyszerész diploma egységes, de ezzel a gyógyszerészi diplomával nagyon-nagyon sok helyre lehet elmenni dolgozni, ezért ez egy nagyon komoly kihÃvás a képzésben résztvevÅ‘ oktatóknak, de hát maguknak a gyógyszerész hallgatóknak is. Természettudományi ismeretekkel, az orvos, egészségtudományi és a társadalomtudományi ismeretekkel is megfelelÅ‘ módon rendelkezzenek. Amikor Å‘k a közforgalomban helyezkednek el, tehát a lakossági gyógyszerellátásban, és számaink azt mutatják, hogy körülbelül a végzÅ‘s gyógyszerészek 70-75%-a ezen a területen helyezkedik el, nekik egyszerre kell tudni a gyógyszer szakértÅ‘i feladatokat és ismereteket, és a gyógyszeralkalmazás szakértÅ‘jeként segÃteni kell tudni kell neki a beteget, hogy a gyógyszernek minden jó elÅ‘nyös hatását élvezni tudja, és el lehessen kerülni azokat a kockázatokat, amelyek egyébként a nem jó gyógyszerhasználathoz kapcsolódóan fennállhatnak.
R: Mit gondol, melyik évfolyam tanulhat leghamarabb az új képzési formában, és mennyivel ér majd többet az ő diplomájuk a munkaerőpiacon?
Hankó Zoltán: Azt reméljük, hogy a rendelet idén az elsÅ‘ félévben ez megjelenik, akkor ezeket a szempontokat értelemszerűen a szeptemberben elinduló képzésben már az elsőévesek, sÅ‘t már a másod-, harmad-, negyed-, ötödéves gyógyszerészhallgatóknak a képzésébe is beépÃtik. Szerencsések vagyunk abból a szempontból, hogy a négy gyógyszerészképzÅ‘ egyetem vezetÅ‘ oktatóival közösen alkottuk meg ezeket a követelményeket, pontosabban a javaslatokat, velük konszenzus van. EbbÅ‘l adódóan elkötelezett mindeni abban, hogy ezekre a módosÃtásokra, változásokra minél hamarabb sor kerüljön. Ami pedig a munkaerÅ‘-piaci lehetÅ‘ségeket illeti, én azt látom, hogy a közforgalomban és a klinikákon, kórházakban gyógyszerészhiány van. Az iparnak a friss, fiatal, frissen végzett gyógyszerészhallgatók felvételére a kapacitása évente legalább negyven-ötven fÅ‘. És hát az akadémiai területen, tehát a kutatásban, egyetemi oktatói területen dolgozó kollégáink is szép számmal vannak. Tehát azt kell mondanom, hogy a munkaerÅ‘piacon ezzel a diplomával nagyon könnyen és gyorsan el tudnak helyezkedni. A friss diplomások közül talán a gyógyszerészek azok, akiknek a leghamarabb sikerül elhelyezkedni, még egyszer mondom, bármelyik területet is választják.