A gyógyszer-gazdaságossági törvény tavaly decemberi módosÃtását megelÅ‘zÅ‘en a média (és benne a szakmai sajtó) érdeklÅ‘dését elsÅ‘sorban a patikalétesÃtés és -tulajdonlás kérdései keltették fel. A változtatások azonban egyéb területeken is jelentÅ‘sek. Továbbgondolásra érdemes például a gyógyszertárakkal szemben támasztott követelmények változása, melyek egy részére az alábbiakban igyekszem a figyelmet felhÃvni. A korrekciók – más változtatásokkal együtt – a gyógyszertárak egészségügybe történÅ‘ vissza-integrációjának részét képezik.
I.
A változások jogi aspektusai
Â
A gyógyszer-gazdaságossági törvénybÅ‘l törlésre került az a megfogalmazás, miszerint a gyógyszertárban kiskereskedelmi gyógyszerellátó tevékenységet folytatnak. A gyógyszertáron kÃvüli gyógyszer-forgalmazás sem része többé a közvetlen lakossági gyógyszerellátásnak, melyet ezentúl csak gyógyszertár, megfelelÅ‘ szakmai feltételekkel végezhet. Megváltozott a gyógyszertár definÃciója is. Az eddig hatályos törvényszöveg az egészségügyi szolgáltató és a kiskereskedelmi tevékenységet egymás mellé rendelten kezelte. Az új definÃció a gyógyszertár egészségügyi tevékenységére nagyobb hangsúlyt helyez, hiszen a „gyógyszertár egészségügyi szolgáltató és kiskereskedelmi tevékenységet is végzÅ‘ egészségügyi intézmény”.
Â
Növekedtek a gyógyszertárakkal szembeni elvárások is. A közforgalmú gyógyszertárakat újra teljes körű gyógyszerellátásra kötelezi a jogszabály, ennek keretében „magisztrális gyógyszerkészÃtést is” kell végezniük. (Egyébként az intézeti gyógyszertárnak is biztosÃtania kell az intézet „teljes körű” gyógyszerellátását.) Az eddig hatályos törvényszöveg szerint a gyógyszertár egészségügyi feladata csupán a „gyógyszerek kiszolgáltatása”, valamint az e gyógyszerekkel kapcsolatos „felvilágosÃtó, tanácsadó szolgáltatás” volt. Ezek az egészségügyi feladatok most kiegészültek a „tápszerek, gyógyászati segédeszközök és a gyógyszertárban forgalmazható egyéb termékek” helyes alkalmazásra vonatkozó teljes körű tájékoztatással történÅ‘ kiszolgáltatásával, továbbá a „helyes és eredményes gyógyszeres terápia elÅ‘segÃtése, követése, valamint a prevencióban, népegészségügyi programokban való részvétel” is a gyógyszertár egészségügyi feladata lett.
Â
II.
A változások néhány szakmai aspektusa
Â
A nem gyógyszer besorolású termékek patikai értékesÃtését a korábbi jogszabály tehát nem tekintette egészségügyi szolgáltatásnak. A gyógyszerésztÅ‘l azonban ebben az esetben is joggal várta el a beteg, hogy „egészségügyi szolgáltatást” nyújtson és ugyanazzal a szemlélettel kezelje a problémáját, mint a gyógyszerek expediálása során. Magyarul: a gyógyszerész ne váljék bolti eladóvá. Azonban a gyógyszerekkel kapcsolatos gyógyszertári gyakorlat egyre inkább a „gyógyszernek látszó” termékek patikán kÃvüli kiskereskedelmi forgalmazásának gyakorlatához kezdett hasonlÃtani. Még a közfinanszÃrozott gyógyszerek patikai értékesÃtéséhez kapcsolódó promóciós technikákat is a kereskedelembÅ‘l vettük át: ilyenek voltak a 100 (késÅ‘bb 300, majd 500!) Ft-os akciók, a bújtatott és halasztott kedvezmények.
Â
A gyógyszertárban lényegében ugyanazon értékesÃtési folyamat keretei között kerül sor a közfinanszÃrozott, vényköteles és vénynélküli gyógyszerek, a gyógytermékek, étrend-kiegészÃtÅ‘k, biotermékek és egyéb patikai termékek kiszolgáltatására. Ezen termékek közös jellemzÅ‘je, hogy alkalmazásuk célja a betegségek gyógyÃtása és/vagy megelÅ‘zése, illetve a fogyasztó egészségben tartása. Hatásosságukban és alkalmazásuk kockázataiban azonban nagy különbség van. A gyógyszerek hatásossága és biztonságossága bizonyÃtott, gyártásuk és forgalmazásuk, továbbá az információs mechanizmusok (lásd pl. alkalmazási elÅ‘irat, betegtájékoztató) hatósági kontroll alatt állnak. A többi termékcsoporttal szemben támasztott követelmények azonban kevésbé szigorúak: hatásosságuk nem bizonyÃtott és a hatósági engedélyezés helyett többüknél elegendÅ‘ egy notifikációs eljárás elindÃtása is. A gyártási és forgalmazási feltételeket sem kontrollálják úgy, mint pl. a gyógyszereknél. A fogyasztói attitűdben azonban ezek a különbségek egyre kevésbé manifesztálódnak: egy vizsgálat megállapÃtásai szerint a lakosság nem tud különbséget tenni a gyógyszertárakban beszerezhetÅ‘ vénynélküli gyógyszerek, gyógytermékek, étrend-kiegészÃtÅ‘k és biotermékek hatásossága között.
Â
A tévhitek kialakulásának számos oka lehetett. JelentÅ‘s szerepet játszhatott pl. a reklám- és az árszabályozás hasonlósága, melyet a nem gyógyszer termékeket gyártó és forgalmazó cégek ügyesen felhasználnak. Az is kiváltó ok lehetett, hogy a gyógyszertári promóciós és értékesÃtési folyamatban ezen termékcsoportok megfelelÅ‘ megkülönböztetése eddig nem volt biztosÃtott: a patikai ajándékozás, pontgyűjtés és akciózás valamennyi patikai termékcsoportra kiterjedt, továbbá a vény nélkül beszerezhetÅ‘ gyógyszerek és a különbözÅ‘ egyéb termékek reklámja gyakran együtt jelent meg az akciókat meghirdetÅ‘ patikai szórólapokon és reklámújságokban.
Â
A különbözÅ‘ felmérések szerint a gyógyszerésszel szembeni bizalom továbbra is jelentÅ‘s. A betegek nagy hányada a gyógyszerészt jól felkészült és hiteles szakembernek tartja, igényli a segÃtségét, elfogadja a javaslatait és a tájékoztató tevékenységét. Erre vonatkozóan a közelmúltban reprezentatÃv felmérések is készültek. Ismert olyan vizsgálat, amely szerint a gyógyszerésszel szembeni bizalmi index még az orvosénál is magasabb. Az a „fogyasztói” bizalom tehát, amely a gyógyszertárral és a gyógyszerésszel szemben megmutatkozik, felértékeli a patikában forgalmazott „gyógyszernek látszó” termékeket. Azonban a fogyasztói tapasztalat, illetve a gyógyszerek egyéb termékekétÅ‘l meg nem különböztethetÅ‘ patikai promóciós tevékenysége a gyógyszertár és a gyógyszerészi hivatás bizalmi tÅ‘kéjét kezdheti ki és ez a folyamat a gyógyszerekkel szembeni bizalom alakulására is negatÃvan hathat. Ezt az egészségpolitikai és gyógyszerész-szakmai kockázatot vállalni nem lehetett. A patika egészségügyi feladatainak bÅ‘vÃtése és a marketing szabályozás megváltoztatása megteremtheti a lehetÅ‘séget a fenti kockázatok mérséklésére és a betegorientált gyógyszertári gyakorlat erÅ‘sÃtésére.
Â
III.
A feladatokról
Â
A gyógyszertár egészségügyi feladatainak kiterjesztése két további problémára is ráirányÃtja a figyelmet.
Â
Bizonyára sokan értesültek arról, hogy a Szegedi Tudományegyetem Farmakognóziai Intézetében tavaly tavasszal végzett vizsgálatok során számos potenciazavarra ajánlott étrend-kiegészÃtÅ‘ben nagy mennyiségű tiltott hatóanyagot találtak. A gyógyszerhatóság által késÅ‘bb publikált adatok pedig arra engednek következtetni, hogy más tÃpusú étrend-kiegészÃtÅ‘k és egyéb termékek esetében is reális esélye van annak, hogy hamisÃtott vagy nem megfelelÅ‘ minÅ‘ségű termékek kerülnek forgalmazásra. Mivel sem a hatályos szabályozás, sem a hatósági gyakorlat nem biztosÃtja, hogy a gyógyszertárban csak deklarált összetételű és minÅ‘ségű étrend-kiegészÃtÅ‘k kerülhessenek forgalmazásra, garanciális elemek kialakÃtása szükséges ahhoz, hogy a gyógyszertárak a betegeik bizalmát ne kockáztassák bizonytalan összetételű és minÅ‘ségű termékek forgalmazásával. Ez nem csupán a várt jogszabályi korrekciókat feltételezi, hanem a „gyógyszertári minÅ‘ség” garantálására, a gyógyszertári forgalmazásban érdekelt gyártók és a gyógyszerészek új tÃpusú együttműködését is igényli.
Â
Az egyéb termékek „helyes alkalmazásra vonatkozó teljes körű tájékoztatással” történÅ‘ patikai kiszolgáltatásához a szükséges és valid információkkal a gyógyszertáraknak rendelkezniük kell. Nem biztos azonban, hogy ez ma Ãgy van. Az információk sokszor hiányosak és nem egy esetben megalapozatlan reklámozás és követhetetlenül változó összetétel is nehezÃti az expediáló szakember munkáját. A gyógyszertáraknak az étrend-kiegészÃtÅ‘kkel kapcsolatban legalább az alábbi információkkal kell rendelkezniük:
-         a termék előállÃtója / forgalmazója,
-         a termék származási országa,
-         a termék notifikációs lajstromszáma,
-         a termék OÉTI minÅ‘sÃtése (zöld pipa),
-         a termék OÉTI notifikációs eljáráshoz megadott összetétele
-         a termék egy csomagolási egységének mennyisége,
-         a forgalmazó által megadott adagolási ajánlás,
-         az alkalmazásra vonatkozó információk, beleértve az ajánlásokat, figyelmeztetéseket és kockázatokat (pl. kölcsönhatások) is.
Â
A Magyar Gyógyszerészi Kamara erre irányuló kérését hónapokkal ezelÅ‘tt eljuttatta az illetékes hatósághoz. Ezért remélhetÅ‘, hogy az új egészségügyi feladatok ellátásához szükséges valamennyi feltétel hamarosan a gyógyszertárak rendelkezésére áll és csak rajtunk múlik feladataink magas szÃnvonalú ellátása.
Â
Dr. Hankó Zoltán
Â
Az Ãrás a Pilulatrend 2011. januári számában jelent meg.