Budapest, Hotel Benczúr - a miniszimpózium hallgatósága
2013. július 4.-én került sor Budapesten a Benczúr Hotelben a Magyar Gyógyszerészi Kamara szervezésében, a kidolgozás alatt álló etikai audit rendszerrel kapcsolatos megbeszélésre. A megjelentek mintegy harminc fő azért jöttek el, mert szerettek volna többet megtudni a készülő etikai audit rendszer részleteiről, majdani működéséről, másfelől részt kívántak venni a rendszer kidolgozásában.
|
|
|
|
|
Dr. Pintér László |
|
Dr. Nemere Gyula |
|
Dr. Ádám György |
- 1. A miniszimpóziumon az alábbi vitaindító előadások hangzottak el:
- Dr. Pintér László etikai bizottsági elnök, a miniszimpózium moderátora bevezető gondolatai,
- Dr. Nemere Gyula ügyvéd előadása, amely az etikai eljárások jogi hátterét tekintette át,
- Dr. Ádám György az országos elnökség titkára (és minőségbiztosítási szakember) előadása a minőségbiztosítás evolúciójáról, a minőségbiztosítás létjogosultságáról, buktatóiról, az okozott kellemetlenségekről, bosszúságokról.
- Dr. Pintér László, az etikai auditot kidolgozó bizottság elnökeként bemutatta a leendő etikai audit rendszert. Ennek során kitért arra, hogy
- Miért dolgozzuk ki?
- Ki fog auditálni?
- Milyen szempontokat vizsgál a majdani testület?
- Meddig lehet érvényes a tanúsítvány?
- Mitől lesz más/több az etikai auditot vállaló patika?
- Honnan fogjuk fel/megismerni, akár mi gyógyszerészek, akár a betegek, hogy a patika auditált?
- Milyen többletköltséggel és többletmunkával járhat az auditálás?
- Miért érheti meg mégis?
- 2. Kérdések, hozzászólások, javaslatok - párbeszéd az előadók és a hallgatóság között
Mindegyik előadás után volt lehetőség kérdésekre, hozzászólásokra. A résztvevők éltek is a lehetőséggel, az elvekről és a részletekről is komoly, jókedvű és felelős beszélgetés alakult ki.
- 3. Amit én tanultam délután
A gyógyszertári minőségbiztosításnak 3 szintje van/lesz.
- Első szint: A gyógyszertárban végzett munka minőségbiztosításának legalapvetőbb szintje, amelyet a szakmai szabályok írnak elő számunkra, s amelyeknek a betartását az ÁNTSZ mindig is ellenőrizte (külső minőségbiztosítás),
- Második szint: A gyógyszertárak saját, belső minőségellenőrzési, minőségbiztosítási rendszere, melynek működtetése minden patikában kötelező (már 1997, az egészségügyi törvény hatályba lépése óta), s amelynek a működtetéséhez az MGYK elnökségének szakmai munkabizottsága a közelmúltban dolgozott ki és tett hozzáférhetővé egy minőségbiztosítási kézikönyvet (amely mindenki számára hasznos segítség lehet és a kamara honlapjáról ingyenesen letölthető),
- Harmadik szint: Az önkéntesség szintje, amely szándékaink szerint a gyógyszertári betegellátás legmagasabb minőségi szintje. Ide tartozhatnak azok a gyógyszertárak, amelyek vezetői és dolgozói az átlagosnál többet, jobbat szeretnének nyújtani a betegeik számára, akik büszkék mindarra, amiben ők a többi patika előtt járnak, és ennek független tanúsítását kérik a majdani auditáló testülettől.
Kinek lesz erre igénye? Kinek hiányzik a még több papírmunka? Ki fogja majd önként vállalni azt a többletmunkát, azt a többlet energia befektetést, ami ennek a rendszernek a bevezetéséhez és működtetéséhez kell? - Éppen ezek a kérdések kavarogtak a fejemben, amikor az egyik hozzászóló kifejtette: Az ő felfogása szerint a Kamara mint szakmai önkormányzat hasonlíthat egy települési önkormányzathoz. Vannak a települések önkormányzatainak kötelezően ellátandó feladatai, mint például a közfeladatok ellátása, parlagfű-mentesítés, vagy amilyen az iskolák, oktatási intézmények működtetése volt korábban. Ezeket a feladatokat minden önkormányzatnak kutyakötelessége ellátni és szolgáltatásként nyújtani az őket megválasztó lakosok részére. Vannak azonban olyan önkormányzatok és olyan képviselő testületek is, amelyek kötelességüknek érzik, hogy a minimálisnál többet, a kötelező feladatokon túlmutató szolgáltatásokat is nyújtsanak, biztosítsanak a polgáraik számára (színvonalas ünnepségeket, kulturális események megszervezését, uszodaüzemeltetést, a település fejlesztését stb.).
Elszégyelltem magam, mert nem gondoltam a nálam igényesebb gyógyszerész kollégákra, s arra, hogy a kamarának erkölcsi kötelessége azon gyógyszerészeknek a munkáját is segíteni, akik többet akarnak a szakmai minimum követelményeknek való megfelelésen túl. Mert hivatásként élik meg a munkájukat. Nos, én ezt tanultam a rendezvényen. (Megint nem jöttem hiába!)
Gutay Tibor
Utóirat: A patikák önkéntes etikai audit rendszerének kidolgozása tovább folytatódik. Ez a mostani összejövetel egy újabb alkalom volt, amikor is az érdeklődők bepillantást nyerhettek az eddigi munkába, és hozzászólásaikkal, észrevételeikkel, javaslataikkal segíthették a bizottság munkáját. Várjuk továbbra is a téma iránt érdeklődő kollégák javaslatait, építő jellegű kritikai észrevételeit.