Magyar Gygyszerszi Kamara
rtkteremt rdekvdelem
akadlymentes verzi
Vissza az alaprtelmezett verzihoz H-1068 Budapest
Dzsa Gyrgy t 86/b
Tel.: (+36-1) 351-9483
(+36-1) 413-1924
Fax: (+36-1) 351-9485
E-mail: hivatal@mgyk.hu
Keress RSS
KezdőlapA KamarárólTovábbképzésekSzakmai fórumPályázati lehetőségekKamarai tagsági információkIrattár
Belps
Felhasznlnv:
Jelsz:
Elfelejtett jelsz
Regisztrci
OK
GYIK
2018. 08. 30.
Tájékoztató az e-ügyintézésről
»
2016. 11. 23.
Tudnivalók az étrend-kiegészítőkel kapcsolatos megállapodásról
»
2014. 09. 22.
Személyi jogosok pontszám igazolása – mgyk.hu
»
2014. 06. 10.
Ki állítja ki a gyakorlati pont igazolást? - MGYK Országos Hivatala
»
2017. 06. 20.
Az AEEK működési nyilvántartással kapcsolatos tájékoztató anyagai
»
Tovbb »
Gygyszerszi Hrlap
Hrlevelek
Sajtófigyelő
2024. 11. 20.
Európa legjobbjai közé került a debreceni Gyógyszerésztudományi Kar kutatója - dehir.hu
»
2024. 11. 20.
Pintér Sándor: változtatni kell a betegekhez való hozzáálláson - infostart.hu
»
2024. 11. 18.
Spermiumszerűen úszó gyógyszerszállító mikrorobotok - otszonline.hu
»
2024. 11. 18.
Gyógyszerek kontra homeopátiás készítmények, dúl a vita - heol.hu
»
Tovbb »
Szolgáltatások
2024. 09. 05.
Kedvezményes számlavezetési és bankkártya-elfogadási ajánlatok az MBH Banknál
»
2024. 05. 06.
A Duna Autó Zrt. kedvezménye kamarai tagoknak
»
2024. 05. 06.
A Duna Motors Disztribúció Kft. kedvezménye MG szeméygépjármű vásárlásához
»
2024. 05. 06.
A Hunguest Zrt. kedvezménye kamarai tagoknak
»
2021. 11. 09.
Együttműködési megállapodás az MGYK és a KOMPLEX Kamarai Pénzügyi Tanácsadó Kft. között
»
Tovbb »

E-Papír
Bannerek


 Bannerek

Bannerek 

Bannerek 

Bannerek 

Bannerek

 

MOL-MGYK tájékoztató!

Bannerek

 

 Vodafone

Bannerek

 

 

Gyógyszerész Gondozási Bizottság

És arról, ami nem sikerült (5. rész)
2009. janur 12.
A Kamara jelentős erőfeszítéseket tett, hogy a gyógyszer-gazdaságossági törvény a gyógyszertári szabályozás szempontjából legkritikusabb pontokon is módosításra kerüljön.

Már 2007 őszén, majd 2008 tavasszal kezdeményeztük, hogy

- a patikalétesítés szabályozása maradjon meg 2010 után is,
- az új patikák létesítésének feltétele valódi többletszolgáltatások teljesítése legyen,
- a személyi jogos gyógyszerész szakmai pozícióját menedzsment-jogokkal erősítsük,
- támasszunk gyakorlati időhöz kapcsolódó követelményeket a felelős vezetővel szemben,
- zárjuk ki (off-shore cégek) és korlátozzuk bizonyos szereplők (orvosok, gyógyszergyárak, nagykereskedők) tulajdonosi szerepvállalását és
- pontosítsuk a pontatlan előírásokat.

A történet bizonyára sokak számára részleteiben ismert: biztató tárgyalásokat, kamarai küldöttközgyűlésen, interjúkban, médiában elhangzott felső vezetői megerősítéseket követően, a kamarai kérésekkel kapcsolatos kormányzati tárgyalások először lelassultak, majd lefagytak. A nyilvánosság előtti tevékenység (sajtótájékoztatók, média-megjelenések, gyógyszerész-nagygyűlés, DM-kampány a patikákban) mellett a háttérben is intenzív lobbytevékenységet folytattunk (pl. miniszimpózium szervezésével, hivatalos és személyes kapcsolatokon keresztül). Ennek eredményeként a Fidesz-KDNP lényegében a teljes kamarai módosító csomag képviseletét felvállalta és parlamenti frakciójuk egészségpolitikai kabinetje(!) módosító indítványok formájában benyújtotta. Hasonlóképpen támogatta kezdeményezéseinket az MDF is. Az MSZP részéről vezető egészségpolitikusok egyéni módosító indítványként nyújtottak be a 2010-es határidő megváltoztatására, a patikalétesítéshez kapcsolódó többletfeltételek előírására és a személyi jogot megerősítő menedzsmentjogok biztosítására a kezdeményezéseinkkel egyező javaslatokat. Sajnos ezek a javaslatok az egészségügyi bizottság előtt elbuktak, formailag azért, mert „házszabály-ellenesnek” minősültek, valójában a politikai felső-vezetés támogatásának a hiánya miatt.

Az okokról sokan sokféleképpen nyilatkoztak a nagynyilvánosság előtt és szűkebb körben is. Tény, hogy az egészségügyi salátatörvény az adójogszabályokkal és a 2009. évi költségvetéssel egy időben került a parlament elé, ahol az ellenzéki pártok támogatására a kormány nem számíthatott. Tény, hogy az MSZP-nek az egészségügyi salátatörvény elfogadásához az SZDSZ támogatását meg kellett nyernie, ők viszont a gyógyszer-gazdaságossági törvény módosításával nem értenek egyet. Tény az is, hogy a bizottsági és a módosító javaslatokról lefolytatott plenáris szavazásokon az ellenzéki pártok mindvégig a gyógyszerészi szempontok figyelembe vételével szavaztak. Azonban az egészségügyi salátatörvény végszavazása során az MSZP politikusai mellett csak az SZDSZ-es és az MDF-es képviselők nyomták meg az igen gombot, akikre a kormánypárt az adótörvények és/vagy a költségvetés elfogadásakor is számíthatott. Most is beigazolódott tehát, hogy „a politika foglyai vagyunk”.

Bizakodásra adhat viszont okot, hogy a nagy pártok vezető egészségpolitikusai között a témáinkban mindvégig konstruktív együttműködés volt, sőt nem egyszer informális egyeztetésekre is vállalkoztak a megoldást keresve. Bizakodásra adhat okot, hogy az elmúlt hónapokban több párt egészségpolitikusaival ill. egészségpolitikai kabinetjével hosszú távú együttműködés lehetősége is körvonalazódott. Úgyszintén bizakodásra adhat okot, hogy a gyógyszer-gazdaságossági törvény módosítására irányuló kezdeményezéseink elbukása után a kamara vezetőinek alkalmuk volt meghatározó kormánypárti politikus ígéretét megszerezni arra, hogy néhány kritikus ponton a gyógyszer-gazdaságossági törvény módosítására 2009 első felében sor kerülhet.

Az elmúlt hónapokban egyéb változások is bekövetkeztek. A pénzpiaci, majd a gazdasági világválság nyomán egyre többen ismerik fel, hogy a neoliberális gazdaság- és társadalompolitika számos baj forrása. A „láthatatlan kéz” nem létezik és azok, akik korábban hallani sem akartak az állami szerepvállalásról, most a kormányokhoz fordulnak segítségért. Neves, világhírű, liberálisnak ismert politikusok fogalmaznak úgy, hogy a neoliberalizmus „megbukott”, mások a neoliberális világrend végéről beszélnek. Azt még nem lehet tudni, hogy mi lesz ezután, de nyilvánvalóan újra kell gondolni a jelenlegi piacszabályozási elveket és a gyakorlatot is. Ebben az újragondolásban megkerülhetetlen az egészségügy és benne a gyógyszerészet helye és szerepe.

Régóta várjuk, hogy az uniós bíróság az előtte fekvő gyógyszerpiaci szabályozással kapcsolatos ügyekben kialakítsa az álláspontját. Az első lépésre december közepén (egy nappal az egészségügyi salátatörvény végszavazását követően) sor került: a főtanácsosi előterjesztés megerősíti a patikapiacon a nemzeti szabályozás létjogosultságát és kifejti, hogy van közegészségügyi indoka a gyógyszertár-tulajdonlást korlátozó szabályoknak. Az előterjesztés ugyan még nem bírósági döntés, de megerősít bennünket nemcsak abban, hogy jó célokért küzdünk, hanem abban is, hogy ezek az uniós elvekkel nincsenek ellentétben.

A feladat tehát továbbra is adott.

Hankó Zoltán alelnök

« Vissza
Betegsarok
2022. 09. 26.
Az étrend-kiegészítőkkel kapcsolatos együttműködéshez csatlakozó gyógyszertárak listája
»
2020. 02. 18.
Betegjogi képviselők elérhetőségei
»
2020. 01. 19.
Segítség gyógyszerésznek, betegnek
»
2016. 05. 25.
Megszűnik a „diabetikus”, „cukorbetegek is fogyaszthatják” és a narancssárga kör jelölés – ogyei.gov-hu
»
2016. 03. 11.
A tavaszi fáradtság okai – és amit ellenük tehetünk – tetplatform.hu
»
Tovbb »
Eseménynaptár
«
2024 november»
hkszcspszv
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
konferencia  testületi esemény  továbbképzés  vándorgyűlés  szabadidős esemény 
Hirdetőtábla
Állás
Helyettesítés
Egyéb
Tovbb »
Közös dolgaink
2024. 04. 24.
Az MGYK XIII. Vándorgyűléséről
»
2023. 03. 29.
Az MGYK XII. Vándorgyűléséről
»
2019. 05. 24.
Belső Minőségügyi Kézikönyv III. kiadás
»
Tovbb »
Gyógyszertár-működtetés
2017. 03. 09.
Pályázati lehetőségek gyógyszertárak számára
»
2016. 03. 03.
A gyógyszertári finanszírozási előleg alakulása 2010-től 2016. januárig
»
2016. 03. 03.
A gyógyszertári vállalkozások 2014. évi mérlegbeszámolóinak és pénzügyi helyzetének alakulása
»
Tovbb »
Hasznos linkek
Jogszablykeres
Kamarai tájékoztatók
2020. 03. 31.
Kórházi Minőségirányítási Standardok
»
2016. 01. 07.
Minőségügyi kézikönyv gyógyszertáraknak – II. kiadás
»
2014. 06. 26.
1/2014 (VI. 19.) MGYK ELNÖKSÉGI AJÁNLÁS GYÓGYSZERTÁRI UTAZÁSI TANÁCSADÁSHOZ - MGYK
»
Tovbb »
Tovbb »
Archvum
A honlapon tallhat informcik clja az egszsggyi ismeretek bvtse, de ez nem helyettesti az orvos, gygyszersz, vagy ms szakember felkeresst.
© 20082017 Magyar Gygyszerszi Kamara - Minden jog fenntartva - Regisztráció a védett tartalmak eléréséhez! Hírlevélre történő le- és feliratkozás!
Utols mdosts: 2024. 11. 21 cstrtk