A Magyar Gyógyszerészi Kamara tagjaitól értesült arról, hogy a Gazdasági Versenyhivatal az MGYK és a gyártói érdekképviseletek illetve a Gyógyszernagykereskedők Szövetsége ellen, gazdasági versenyt korlátozó megállapodás tilalma miatt, hivatalból indított versenyfelügyeleti eljárásban, végzés formájában határidőhöz kötött adatszolgáltatási kötelezettséget írt elő számos közforgalmú gyógyszertárat működtető vállalkozásnak.
A Magyar Gyógyszerészi Kamara - versenyjogászokkal egyeztetett – tájékoztató jellegű álláspontja az ügyben a következő:
1) A tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló 1996. évi LVII. törvény előírása szerint hivatalból indított és lefolytatott versenyfelügyeleti eljárásban a GVH felhívására, a tényállás tisztázása érdekében bármely személy vagy szervezet köteles a szükséges felvilágosítást írásban is megadni, illetve a vizsgálat tárgyával összefüggő iratokat a Gazdasági Versenyhivatalnak megküldeni.
A gyógyszertári vállalkozások egy részéhez eljuttatott versenyhivatali végzés egyértelműen a törvény alapján kiadott adatközlési felhívásnak minősül.
A végzésben foglalt felhívás nem jelenti az, hogy az érintett gyógyszertárak illetve gyógyszertári vállalkozások ellen versenyhivatali eljárás indult volna. A felhívott gyógyszertári vállalkozásoktól a GVH kifejezetten az MGYK és a gyártói érdekképviseletek illetve Gyógyszernagykereskedők Szövetsége ellen hivatalból indított eljárásban vár el adatközlést, a végzésben megjelölt kérdésekben. Az adatközlésre felhívó végzés ellen - a versenytörvény alapján - a jogorvoslat lehetőség kizárt, mind a végzés kiadásának ténye, mind pedig az abban kért adatszolgáltatás tartalma tekintetében.
2) Az adatközlésre felhívó végzés alapján - a tényállás tisztázásának elősegítése érdekében - a címzettek kötelesek a szükséges adatokat írásban is megadni a Gazdasági Versenyhivatal részére. A Magyar Gyógyszerészi Kamara felkéri tagjait, hogy a törvényi felhatalmazás alapján elrendelt adatszolgáltatást – a végzésben foglaltaknak eleget téve, legjobb tudásuk és a rendelkezésükre álló adatok alapján - lehetőség szerint határidőben teljesítsék.
3) Annak ellenére, hogy az adatszolgáltatásra felhívott gyógyszertári vállalkozások jelen versenyfelügyeleti eljárásban nem minősülnek eljárás alá vont ügyfeleknek, felhívjuk a kollégák figyelmét, hogy a Gazdasági Versenyhivatal az eljárásaiban jogszerűen megszerzett iratot, adatot, dokumentumot, más információt vagy egyéb bizonyítási eszközt más – adott esetben később, más személy vagy szervezet ellen induló - versenyfelügyeleti eljárásaiban is jogszerűen felhasználhatja.
4) A végzések kifejezetten felhívják a figyelmet arra a törvény által adott lehetőségre, hogy az ügyfél és az eljárás egyéb résztvevői üzleti titok védelmére hivatkozással kérhetik az iratokba való betekintés, valamint az iratokról másolat vagy feljegyzés készítésének korlátozását.
Az adatközlési felhívásban kért adatok jelentős része olyan adat illetve információ, melynek nyilvánosságra hozatala, illetéktelenek általi megszerzése illetve felhasználása az adatszolgáltató jogos pénzügyi, gazdasági vagy piaci érdekeit sértheti illetve veszélyeztetheti.
Üzleti titokra hivatkozással az adatszolgáltatási kötelezettség nem tagadható meg, azonban az adatszolgáltatással egyidejűleg írásban kezdeményezhető, hogy a GVH az üzleti titok védelme érdekében biztosítsa az ügyfelek és más résztvevők esetében az iratokba való betekintés, valamint az iratokról másolat vagy feljegyzés készítésének korlátozását. Az üzleti titokra hivatkozás a versenyhivatalt nem köti, törvényi felhatalmazás alapján az ilyen jellegű iratokba is betekinthet.
Üzleti titokra hivatkozás esetén az adatszolgáltatónak egyértelműen meg kell jelölni, hogy mely adatok tekintetében kéri az üzleti titokként kezelést, és rövid indokolást is kell adni arról, hogy mi az üzleti titokká minősítés oka.
5) Az adatszolgáltatásra előírt határidő viszonylag rövid, ennek következtében lehetséges, hogy egyes kérdésekben az adatszolgáltatásra kötelezett - minden igyekezete ellenére – objektív okokból nem tudja a határidőt betartani. Erre az esetre az MGYK javasolja tagjainak, hogy azokra a kérdésekre, melyekre a válasz határidőben megadható, mindenképpen az előírt határidőn belül küldjék meg az adatszolgáltatást a GVH részére, a további időt igénylő adatkigyűjtésre pedig egyidejűleg kérjenek írásban határidő hosszabbítást.
6) A végzések kifejezetten utalnak arra, hogy a tényállás tisztázása során közreműködésre kötelezett személlyel, szervezettel szemben eljárási bírság szabható ki, ha az eljárás során olyan cselekményt végez, vagy olyan magatartást tanúsít, amely az eljárás elhúzására, a valós tényállás feltárásának meghiúsítására irányul, vagy azt eredményezi. Egyértelműen ebben a körben értékelhető az adatszolgáltatás megtagadása vagy akár annak hiányos teljesítése is. Az eljárási bírság mint jogkövetkezmény jelentős összegű lehet, ennek elkerülése érdekében indokolt minden szükséges intézkedést megtenni.