Magyar Gygyszerszi Kamara
rtkteremt rdekvdelem
akadlymentes verzi
Vissza az alaprtelmezett verzihoz H-1068 Budapest
Dzsa Gyrgy t 86/b
Tel.: (+36-1) 351-9483
(+36-1) 413-1924
Fax: (+36-1) 351-9485
E-mail: hivatal@mgyk.hu
Keress RSS
KezdőlapA KamarárólTovábbképzésekSzakmai fórumPályázati lehetőségekKamarai tagsági információkIrattár
Belps
Felhasznlnv:
Jelsz:
Elfelejtett jelsz
Regisztrci
OK
GYIK
2018. 08. 30.
Tájékoztató az e-ügyintézésről
»
2016. 11. 23.
Tudnivalók az étrend-kiegészítőkel kapcsolatos megállapodásról
»
2014. 09. 22.
Személyi jogosok pontszám igazolása – mgyk.hu
»
2014. 06. 10.
Ki állítja ki a gyakorlati pont igazolást? - MGYK Országos Hivatala
»
2017. 06. 20.
Az AEEK működési nyilvántartással kapcsolatos tájékoztató anyagai
»
Tovbb »
Gygyszerszi Hrlap
Hrlevelek
Sajtófigyelő
2024. 11. 20.
Európa legjobbjai közé került a debreceni Gyógyszerésztudományi Kar kutatója - dehir.hu
»
2024. 11. 20.
Pintér Sándor: változtatni kell a betegekhez való hozzáálláson - infostart.hu
»
2024. 11. 18.
Spermiumszerűen úszó gyógyszerszállító mikrorobotok - otszonline.hu
»
2024. 11. 18.
Gyógyszerek kontra homeopátiás készítmények, dúl a vita - heol.hu
»
Tovbb »
Szolgáltatások
2024. 09. 05.
Kedvezményes számlavezetési és bankkártya-elfogadási ajánlatok az MBH Banknál
»
2024. 05. 06.
A Duna Autó Zrt. kedvezménye kamarai tagoknak
»
2024. 05. 06.
A Duna Motors Disztribúció Kft. kedvezménye MG szeméygépjármű vásárlásához
»
2024. 05. 06.
A Hunguest Zrt. kedvezménye kamarai tagoknak
»
2021. 11. 09.
Együttműködési megállapodás az MGYK és a KOMPLEX Kamarai Pénzügyi Tanácsadó Kft. között
»
Tovbb »

E-Papír
Bannerek


 Bannerek

Bannerek 

Bannerek 

Bannerek 

Bannerek

 

MOL-MGYK tájékoztató!

Bannerek

 

 Vodafone

Bannerek

 

 

Gyógyszerész Gondozási Bizottság

A kiindulópont nem változtatható folyton – mgyk.hu
2012. jnius 4.
A kiindulópont nem változtatható folyton – mgyk.hu   Beszélgetés dr. Csóka Ildikóval az MGYK Kommunikációs munkabizottságának elnökével, hagyományról, kommunikációról, önfejlesztésről – interjú a XIV. Magyar Gyógyszerészi Napokra készülve

- A jó kommunikáció az alapja a sikeres marketingnek, ráadásul a gyógyszerészek személyes kommunikációjától nagymértékben függ a hozzájuk fordulók elégedettsége. Mi az, ami jól fejleszthető tréninggel és mi az, ami nehezebben?

- Adottak egy egyén személyiségjegyei, viselkedésében, attitűdjében. A megélt és az egyén önértékelésétől függően lereagált események, élmények alakítják ki és befolyásolják a személyközi interakciók kimenetelét. Lehet, hogy meglepően hangzik, de tapasztalataim szerint a tréning során elvégzett tudatos önértékelés, elemzés következtében – gyakran javul az embertársakkal létrejövő kapcsolat, és a tanulható/tanulandó technikák, a felszabadult belsővel és nyitottsággal könnyen elsajátíthatóak.
Azaz a személyes kommunikáció sikeréhez a megoldás a helyes önértékeléssel kezdődik, amely esetén a másik ember felé történő megnyilvánulásunkban már ott az empátia.

Tréninggel fejleszthetők pl. azok a készségek, hogy hogyan ismerjük fel a verbális és nonverbális jegyekből a beteg karakterét, információigényét, milyen kérdésekkel tárhatóak fel a terápiához szükséges információk, hogyan vezessünk le egy 3 perces expediálást vagy egy 20 perces konzultációt.

Összefoglalva tehát: a készségek fejleszthetőek, de ehhez nyitottság és hit kell, hogy képes vagyok rá. Henry Ford mondta: „- Akár azt hiszed, hogy képes vagy rá, akár azt, hogy nem: igazad lesz."


- A beteg-együttműködés nagymértékben függ attól, hogy az orvosi és a gyógyszerészi kommunikáció egy irányba mutat vagy sem...

- A beteg együttműködése a terápiával minden korábbinál fontosabb az önálló döntések korában. Míg régebben az orvos és a gyógyszerész által, megalapozott tudással elmondott terápiás tanácsokat a betegek követték, addig ma, a könnyen megszerezhető (sokszor bizonytalan hitelességű) információk között könnyű elveszni. Ráadásul a szakemberek közötti harmónia sem mindig biztosított.
Egy nemrégiben végzett kutatásban azt láttuk, hogy ha mást mond a szakorvos, mint a háziorvos, az nagyon megzavarja a beteget és gyakran vezet a terápia elhagyásához. Hasonlóan fontos az összhang az orvos és a gyógyszerész között, amelyre egyre több élethelyzet ad "lehetőséget". Gondolok itt arra, hogy a receptköteles gyógyszerek mellett sokan szednek és vásárolnak a gyógyszertárban egyéb termékeket, amelyeket gyakran nem árulnak el az orvosnak, ill. egyre több gyógyszer kerül ki az orvosi döntésből az öngyógyszerezésbe, ahol a gyógyszerésznek kell kellő elővigyázatossággal képviselni a beteg érdekeit. Ekkor még nem említettük a hatóanyag-alapú rendelést, ami - ha lehet, még inkább igényelné a szakemberek egymásra figyelését.


- A gyógyszergyárak marketingkommunikációja nem egyenlő a gyógyszertárban elvégzendő gyógyszertári kommunikációval/marketinggel. Más az információ célcsoportja, tartalma és persze a csatornái is…

- De az információ végső célcsoportja mindkét esetben – talán ugyanaz az állampolgár valamilyen igényekkel, amelyre válaszul (1) a gyógyszercég terméket ajánl, és arra hívja fel a figyelmet; (2) a gyógyszertárban ezek az információk optimális esetben individualizáltak és mérlegelik a beteg aktuális állapotát. A csatornák az elérendő személyek száma és az üzenet céljai miatt is különböznek - és ez így van rendjén. A kettőnek ki kell egészítenie egymást és a beteg egészségének védelmére felesküdött egészségügyi dolgozónak kötelessége és elvárható az általános és jellegéből adódóan profitorientált kommunikációt leképezni, azaz kiegészíteni empátiával és az adott szituáció szakszerű kezelésével. Amennyiben a beteg nem érzi, hogy Ő van a középpontban, elveszíti a lehetőséget arra, hogy valaki segítsen neki és persze kétségbeesetten elkezd Interneten, alternatív gyógyítóknál és a "szomszédasszonynál" informálódni.

Összefoglalva: ha nem egészíti ki a gyógyszertári - hozzáadott értéket adó "személyes eladás" a gyógyszerinformálást és a gyógyszerreklámokat, akkor a betegnek eladnak valamit és nem segítenek neki.

 

- Számos példa említhető a hosszú távon értéket teremtő attitűddel kapcsolatban, amely az "elődök" számára egyértelműek voltak, mikor válhat ismét normává mindez - még ha a változás is az állandó?

- ... hát igen, a kanti deontologista felfogás helyett ún. "helyzet érzékeny" etika jellemzi a mai "normát". Az angol "slippery slope"- nak nevezi azt a jelenséget, amikor engedünk az értékrendünkből egy kicsit és "csak most egyszer", majd lejjebb csúszunk, és ez válik kiindulóponttá. A következő engedményt már erről a szintről tesszük meg és így tovább.

Megmagyarázzuk és különben is "Mások is így csinálják" és "másképp nem lehet megélni". Már el is csúsztunk attól, amit a szüleink, nagyszüleink tanítottak, amikor adott volt a kiindulópont "a kályha" amihez viszonyítottuk cselekedeteinket. Ma már ez mindenkinek mást és mást jelent, nincs közös kiindulópont. Pedig a kiindulópont nem változtatható folyton. Mert a változás nem azt jelenti, hogy mozgatom a "kályhát", hanem azt, hogy hogyan rendezem be a szobát, hogy a kályha melege mindenhova elérjen. A változáshoz való alkalmazkodás és reagálás az érzelmi intellginecia kérdése, de a kiindulópont: "Amit tehát szeretnétek, hogy az emberek veletek cselekedjenek, ti is akképpen cselekedjetek velük" - olyan aranyszabály, ami most is igaz!

 

 

- Köszönöm a válaszokat!

 

 

 

(szente)

Kapcsold oldalak:
Nemzetközi konferencia a komplex gyógyszerekről a Gyógyszerészeti Intézet szervezésében - semmelweis.hu
MÉREG- ÉS BORKÉSZÍTŐK VI. TALÁLKOZÓJA - 2014. 08. 30 – 09. 01., Tibolddaróc - mgyk.hu
Jó mulatság volt… - Regionális Gyógyszerészbál - 2014. február 22. – MGYK B.-A.-Z. megyei szervezete
XXII. ORSZÁGOS GYÓGYSZERTÁRI ASSZISZTENS TOVÁBBKÉPZŐ ELŐADÓI VÁNDORSERLEG VERSENY- „Orea-Hygiea” pro Assistentiam Pharmaciae Alapítvány
Vándorgyűlés Sümegen - mgyk.hu
« Vissza
Betegsarok
2022. 09. 26.
Az étrend-kiegészítőkkel kapcsolatos együttműködéshez csatlakozó gyógyszertárak listája
»
2020. 02. 18.
Betegjogi képviselők elérhetőségei
»
2020. 01. 19.
Segítség gyógyszerésznek, betegnek
»
2016. 05. 25.
Megszűnik a „diabetikus”, „cukorbetegek is fogyaszthatják” és a narancssárga kör jelölés – ogyei.gov-hu
»
2016. 03. 11.
A tavaszi fáradtság okai – és amit ellenük tehetünk – tetplatform.hu
»
Tovbb »
Eseménynaptár
«
2024 november»
hkszcspszv
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
konferencia  testületi esemény  továbbképzés  vándorgyűlés  szabadidős esemény 
Hirdetőtábla
Állás
Helyettesítés
Egyéb
Tovbb »
Közös dolgaink
2024. 04. 24.
Az MGYK XIII. Vándorgyűléséről
»
2023. 03. 29.
Az MGYK XII. Vándorgyűléséről
»
2019. 05. 24.
Belső Minőségügyi Kézikönyv III. kiadás
»
Tovbb »
Gyógyszertár-működtetés
2017. 03. 09.
Pályázati lehetőségek gyógyszertárak számára
»
2016. 03. 03.
A gyógyszertári finanszírozási előleg alakulása 2010-től 2016. januárig
»
2016. 03. 03.
A gyógyszertári vállalkozások 2014. évi mérlegbeszámolóinak és pénzügyi helyzetének alakulása
»
Tovbb »
Hasznos linkek
Jogszablykeres
Kamarai tájékoztatók
2020. 03. 31.
Kórházi Minőségirányítási Standardok
»
2016. 01. 07.
Minőségügyi kézikönyv gyógyszertáraknak – II. kiadás
»
2014. 06. 26.
1/2014 (VI. 19.) MGYK ELNÖKSÉGI AJÁNLÁS GYÓGYSZERTÁRI UTAZÁSI TANÁCSADÁSHOZ - MGYK
»
Tovbb »
Tovbb »
Archvum
A honlapon tallhat informcik clja az egszsggyi ismeretek bvtse, de ez nem helyettesti az orvos, gygyszersz, vagy ms szakember felkeresst.
© 20082017 Magyar Gygyszerszi Kamara - Minden jog fenntartva - Regisztráció a védett tartalmak eléréséhez! Hírlevélre történő le- és feliratkozás!
Utols mdosts: 2024. 11. 20 szerda