I.
Mint arról korábban már hírt adtunk (január 6. mgyk.hu), az Országgyűlés 2011. november 21-én elfogadta az egyes adótörvények és az azzal összefüggő egyéb törvények módosításáról szóló törvényjavaslatot, amely tartalmazza a gazdasági kamarákról szóló 1999. évi CXXI. törvény 2012. január 1-től életbelépő módosításait. Az új rendelkezések alapján a gazdálkodó szervezetek (egyéni és társas vállalkozások) kötelesek
- a Magyar Kereskedelmi és Iparkamaránál (továbbiakban: MKIK) nyilvántartásba vételüket kezdeményezni,
- az MKIK-nál jelentkező kamarai közfeladatok ellátásához évente 5000 Ft kamarai hozzájárulást fizetni,
- az MKIK pedig pedig köteles a nyilvántartásba vett gazdálkodó szervezeteknek a törvényben meghatározott szolgáltatásokat (tanácsadás gazdasági, pénzügyi, adózási, hitelhez jutási kérdésekben; üzleti partnerkeresés és pályázatfigyelés) térítésmentesen nyújtani.
A törvénymódosítás nem érinti a fő tevékenységként mezőgazdasági tevékenységet folytató vállalkozásokat és a mezőgazdasági termelőket, és további kivételt állapít meg az egyéni vállalkozóról és az egyéni cégről szóló 2009. évi CXV. törvény 2.§ (2) bekezdése, amely szerint a magán-állatorvosi, az ügyvédi, az egyéni szabadalmi ügyvivői, a közjegyzői és az önálló bírósági végrehajtói tevékenységet folytatók szintén nem kötelesek nyilvántartásba vételüket kezdeményezni.
Az MKIK tagság továbbra is önkéntes marad, így a regisztrált vállalkozások nyilvántartásba vételükkel nem válnak kamarai taggá.
A törvény rendelkezése szerint a módosítás hatálybalépését követően létrejövő egyéni és társas vállalkozások a bejegyzésüket követő 5 napon belül, a már működő vállalkozások pedig a hatálybalépést követő 60 napon belül, legkésőbb 2012. március 1-ig kötelesek az MKIK székhely szerinti területi szervezeténél a nyilvántartásba vételüket kezdeményezni. (A bejelentés történhet online, vagy a kamarai honlapokról kinyomtatható adatlap kitöltésével, a kitöltött és cégszerűen aláírt adatlapot postai úton vagy elektronikus levélben az MKIK székhely szerint illetékes területi szervezetéhez kell eljuttatni. A regisztráció elvégezhető személyesen is az MKIK székhely szerint illetékes ügyfélszolgálati irodáiban.
A benyújtott nyilvántartásba vételi kérelmek az 5000 Ft-os hozzájárulásnak az MKIK területileg illetékes szervezetének elkülönített bankszámláján történő jóváírást követően teljesíthetők. A banki átutalás mellett lehetőség van az ügyfélszolgálatokon történő készpénz-befizetésre is.
A nyilvántartás 2012. június 1-től nyilvános, az MKIK és az MKIK területi szervezeteinek honlapjáról szabadon elérhető.
II.
Az MGYK a szabályozás megváltoztatása érdekében január 18-án a MOK-kal és a MESZK-kel párhuzamosan írásban fordult a NEFMI Egészségügyért Felelős Államtitkárához, az Országgyűlés Egészségügyi Bizottsága elnökéhez és a kormánypártok népjóléti kabinetvezetőjéhez. Ezt követően a
Magyar Szakmai Kamarák Szövetsége (továbbiakban: MSZKSZ), melynek egyik tagszervezete a Magyar Gyógyszerészi Kamara, január 24-én és február 1-jén is tárgyalt a kettős regisztrációról és úgy döntött, hogy dr. Kövér László parlamenti elnöknek címzett, a beadványt jegyző tagkamarák elnökeinek aláírásával ellátott közös beadványban szintén kezdeményezi a jogszabály-módosítást. A beadványt az MSZKSZ február 2-án küldte meg házelnök úrnak, kérve a szakmai kamarák tagjai számára sérelmes szabályozás soron kívüli megváltoztatását. (A beadványt az MGYK honlapján február 2-án tettük közzé.) A beadványra válasz még nem érkezett.
III.
Az MSZKSZ főtitkárától 2012. február 21-én az alábbi tartalmú tájékoztatást kaptuk:
A kötelező kereskedelmi és iparkamarai regisztráció kapcsán a végrehajtási jogszabályok áttekintésével egyre világosabb, hogy milyen szempontokat kell mérlegelnie azon vállalkozásoknak, amelyek a kötelező regisztrációval kapcsolatos döntést kívánnak hozni.
Tény, hogy
- a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) a 10.000 Ft alatti köztartozásokat nem hajtja be adók módjára a végrehajtási jogszabály miatt,
- a gazdasági kamarákról szóló törvény (továbbiakban: Gktv) két ide vonatkozó rendelkezése ellentétes egymással:
- az egyik szerint, ha a vállalkozás kéri nyilvántartásba vételét, csak akkor jegyezhető be, ha a kérelme benyújtását követően a kamarai hozzájárulást (értsd regisztrációs díjat) is megfizette (8/A. § (4) bek.),
- ha a cég nem regisztrál és ennek tényét az MKIK megállapítja, először fel kell szólítania a céget 5 munkanapon belüli regisztrációra, majd ennek eredménytelensége esetén be kell jegyeznie a céget a kamarai nyilvántartásba, és ezt követően intézkedni a kamarai hozzájárulás behajtása iránt (Gktv 8/A. § (5) bekezdés),
- erre az MKIK-nak viszont a fentebb jelzett 10.000 Ft-os összeghatárig csak az általános végrehajtási szabályok szerint lesz lehetősége.
Összegezve tehát
- Kamarai hozzájárulás (regisztrációs díj) megfizetése nélkül csak azok a cégek jegyezhetők be, amelyek felszólítás ellenére sem regisztráltak. Hivatalbóli bejegyzésüket követően sem lehet köztartozásként behajtani tőlük semmit mindaddig, amíg a követelés a 10.000 Ft-ot meg nem haladja,
- amelyik cég benyújtja a regisztrációs kérelmét március 1-ig, annak március 31-ig van határideje a hozzájárulást befizetni. Enélkül az MKIK a 8/A. § (4) bekezdés miatt a céget nem jegyzi be. Ezt követő két évig azonban mindösszesen 10.000 Ft-os tartozást tud felhalmozni anélkül, hogy őt köztartozás miatti jogkövetkezmény érné (feltéve, ha időközben a jogszabály nem változik, ill. figyelembe véve, hogy a be nem hajtott köztartozást a NAV jegyzi és nem ad ki 0-s igazolást, aminek megléte viszont minden folyószámla, vagy egyéb hitelfelvételi eljárás eredményes lebonyolításának feltétele),
- mivel a gazdálkodó szervezetek kötelező kamarai nyilvántartási regisztrációja nem feltétele a cég törvényes működésének, és nincs olyan engedélyhez kötött tevékenység, amelynek gyakorlását törvény kötelező gazdasági kamarai regisztrációhoz köti, ügyleteik, számláik érvényességéhez emiatt kétség sem fér,
- a fentiek alapján csupán azon cégeknek lesz elengedhetetlen a regisztráció, amelyek olyan pályázatokon és beszerzéseken kívánnak elindulni, ahol az ajánlatkérői oldal a kiírásban, vagy a szerződésben megköveteli a gazdasági kamarában történő regisztrációt.
IV.
Sajtóhírek szerint egy ügyvéd az Alkotmánybíróságon támadta meg a kötelező kamarai hozzájárulást, melyben tk. a törvénymódosítás jogszerűségét és a fizetendő nyilvántartási díj közteher voltát is kifogásolja.
***
A fentebb ismertetett viták és bizonytalanságok ellenére felhívjuk az MGYK tagjainak figyelmét arra, hogy a gazdasági kamarákról szóló 1999. évi CXXI. törvény 2012. február 21-én hatályos rendelkezései értelmében az MKIK felé a gyógyszertárakat működtető gazdasági társaságoknak is kezdeményezni kell 2012. március 1-ig a nyilvántartásba vételüket, és az 5000 Ft-os hozzájárulást 2012. március 31-ig kell befizetni.
Budapest, 2012. február 21.
Dr. Hankó Zoltán
elnök